No-budget film, část 4. - Natáčení

03.11.2025

Když se řekne "natáčení", představíte si sestavu vozidel a techniky, která zabere půlku ulice a k tomu chuchvalec lidí, kteří pobíhají mezi tím vším. Každý má nějakou funkci a nechybí veledůležitá součást každého natáčení - catering (který má dobré kafe).

Tohle všechno stojí neuvěřitelné množství peněz, které nemáte.

No-budget projekt je tvořen producentem, režisérem, kameramanem a osvětlovačem v jedné osobě, zvukaře dělá ten, kdo zrovna nehraje a nemá nic jiného na práci. Když se zadaří, tak máte někoho, kdo vám přemisťuje světla, nosí části techniky, drží odraznou desku, nebo dokonce zapisuje čísla záběrů a zvukových stop, a když máte velké štěstí, zapíše ta čísla správně.

Mezi počtem lidí a tempem natáčení je přímá úměra.

Já jsem si naivně myslel, že v pohodě zvládnu kameru a režii dohromady. To ale platilo při natáčení mobilem. U bezzrcadlovky s manuálním nastavením a ostřením je to jiné: neustále totiž musíte hlídat správné nastavení teploty barev a expozice, což je v případě, proměnlivé oblačnosti celkem peklo - každou chvíli vykoukne slunce, což znamená ostré světlo, které kompenzujete přidáním filtru a přenastavením teploty, aby se to vzápětí zase změnilo. Do toho se vám pohne člověk s difuzorem, takže se ve skle začnou odrážet lidi ze štábu. Dále musíte dbát na to, jestli máte správný úhel a kompozici, jestli se herci pohybují po daných značkách, aby vám nevylezli z ostrosti, nebo dokonce ze záběru. Musíte se soustředit na předvídání pohybů herců, abyste je s kamerou nehonili.

Při tom všem už vám ale uniknou detaily, jako chybný dialog, nesprávný kostým, špatný směr pohybu, nežádoucí předměty v záběru, nebo tyčový mikrofon, který je fakt vidět.. Jednoduše není možné se soustředit na tolik věcí najednou.

Záběry navíc téměř nikdy nevznikají lineárně, ale na přeskáčku - podle toho, s kým zrovna můžete točit, podle úhlu záběru, světla, denní doby, atd.

Bez storyboardu (takový komiks, který zobrazuje jednotlivé střihy), nebo aspoň dobrého kamerového scénáře, nemáte šanci si pamatovat, co už máte natočeno a co ještě ne.

Je dobré mít někoho na skript. Pokud možno ženu - ženy mají obecně větší smysl pro detail. Skript by měl mít vlastní obrazový přenos z kamery. Má za úkol sledovat natočený materiál, kontinuitu směru pohybu v jednotlivých záběrech, návaznosti na předchozí scény apod. Také kontroluje správnost dialogů, kostýmů a make-upu a dává pozor na nežádoucí objekty v záběru. Je to jedna z nejdůležitějších osob na place, ale často přehlížená.

Další člověk, kterého určitě za každou cenu musíte mít, je zvukař. O nahrávání zvuku ještě budu psát později, to si zaslouží samostatný článek.

Když nemáte ani zvukaře, ani skript, tak počítejte s tím, že celé natáčení bude totální peklo, které budete zažívat především u stříhání. O střihu totiž musíte přemýšlet už dopředu, abyste pak natočili dostatek materiálu. Když to podceníte a herci se vám "rozjedou" tak, že vám nenavazují pohyby ani dialogy, strávíte nekonečné hodiny snahou spojit nesourodé celky tak, aby to vypadalo jako záměr.

Přestože v nitru křičíte zoufalstvím, jako správný režisér předstíráte, že máte všechno pod kontrolou. Ale nebojte se - hlavní je zachovat klid a postavit se k výzvám čelem, a ono to už nějak dopadne :-)

Vytvořte si webové stránky zdarma!