No-budget film, část 3. - Přípravy 

10.10.2025

Na začátku jsou všichni z vašeho projektu nadšení a plni optimismu, což je dáno především tím, že ještě nemají zkušenosti.

Lidé zpravidla nemají představu, co takové natáčení obnáší. Počítejte s tím, že o nějaké členy štábu, případně herce, poměrně záhy přijdete. Lidé vám slíbí leccos, ale jakmile dojde na činy a skutečné obětování volného času, ukáže se ošklivá pravda. Pokud si u někoho nejste opravdu jistí, že se vám na projekt v polovině natáčení nevykašle, neobsazujte ho do důležité (a už vůbec ne hlavní) role.

Nadšení neplacených členů štábu a neherců má své limity, a vstávání v 5 ráno je pro spoustu lidí tabu. Je potřeba natáčení plánovat tak, aby to s vámi někdo vůbec chtěl dělat.

Jakmile dáte dohromady dostatek schopných a aspoň trochu spolehlivých lidí, potřebujete najít místa, kde budete točit, tedy tzv. lokace.

Výběr lokace v podstatě rozhoduje o tom, jakou atmosféru bude váš film mít. Komerční projekty hledají lokace přes lokačního, který disponuje seznamem vhodných míst, a štáb si je následně přizpůsobí dle scénáře. To je ideální stav.

U No-budget projektu je to přesně naopak - přizpůsobujete scénář lokaci, kterou někde najdete zadarmo, případně se majitel dané nemovitosti spokojí s uvedením v titulkách. Platí zde pořekadlo: "líná huba, holé neštěstí" Nevěřili byste, čeho všeho se dá dosáhnout jenom tím, že se někoho zeptáte a jednáte s ním na rovinu.

Pokud pro natáčení potřebujete nějaké vozidlo, zajistěte si jeho dostupnost po celou dobu projektu. Nám se jedno hrací vozidlo doslova rozsypalo v průběhu natáčení a nebylo možné najít náhradu. A protože to auto bylo důležitým prvkem v ději, musel jsem kvůli tomu na poslední chvíli přepisovat scénář, a to je něco, co fakt nechcete.

To stejné platí o rekvizitách. Když nemáte rozpočet, jednoduše pracujete s tím, co kdo má, a je ochoten dát k dispozici. Ani tak se investicím nevyhnete. Dýka, vytištěná na 3D tiskárně, by v druhém díle vypadala doslova směšně, takže jsem si jednu nechal ukovat. 

Pokud chcete, aby přestřelky vypadaly realisticky, kupte aspoň dvě dobře vypadající pistole. Já napířklad použil kuličkovky na baterky. Fungují i na prázdno, hýbe se závěr, což dobře vypadá, ale také díky tomu herec nezapomene mačkat spouš´t. Také to hlasitě cvaká, takže na to můžou herci správně reagovat a v postprodukci se vám s tím dobře synchronizuje zvukový efekt.

Nemají-li vaši herci zkušenosti se střelbou, je dobré je vzít před natáčením na střelnici.

Točíte-li v exterierech, je dobré myslet na pozice vůči slunci v návazných záběrech, anebo si počkat na větší oblačnost, ale to pak budete čekat věčně. 


No-budget natáčení je prostě punk - co máte, s tím pracujete. A právě hledání kreativních řešení je ta největší zábava, která vás zároveň nejvíc naučí :-) 

Vytvořte si webové stránky zdarma!